Galerie De Roos van Tudor
 

Martinikerk 2019
Breedeplaats
Franeker

Openingtijden:
maandag: 14.00 - 17.00 uur
dinsdag t/m zaterdag: 11.00 - 17.00 uur

gratis entree
 

Meer informatie over de Martinikerk

 

 

Deelnemende kunstenaars:

 

Ton Bouchier

Barbara Broekman

Jaap Deelder

Nicolas Dings

Anne Feddema

Abe Gerlsma

O.C. Hooymeijer

Hans Jouta

Dolph Kessler

Rita Kok

Henk Krist

Ans Markus

Johan Scherft

Robin Shillcock

Teigetje&Woelrat design

Pim Velthuizen

Saskia Wagenvoort

en vele anderen

 

 

 
   

Expositie "Een vrije geest ziet meer vogels" 

 

 

 

 

1 mei tot 29 augustus 2019

 

Opening op zaterdag 13 april om 15.00 uur door 

Kester Freriks, journalist, schrijver.

 

 
 

Het is traditie dat tijdens de zomermaanden in de Martinikerk te Franeker een expositie word georganiseerd door

Anita van Os van Galerie de Roos van Tudor.

Na de succesvolle Culturele Hoofdstad 2018 expositie met weefsels van Rita Kok is,  in het kader van de  legacy van de Culturele Hoofdstad, de thematische tentoonstelling “Een vrije geest ziet meer vogels” bedacht.

Voor middeleeuwse geleerden was het duidelijk: vogels zingen om God te loven met hun lied. Men beschouwde de vogels  de bemiddelaars tussen de aarde en de hemel. Vogels vertegenwoordigen lichtheid en vrijheid. Waarden die diep in de ziel resoneren. Engelen werden niet voor niets met vleugels afgebeeld.

Met dit gegeven zijn verschillende kunstenaars uitgenodigd om aan deze tentoonstelling deel te nemen.
Te zien zijn schilderijen, foto en film, tekeningen, grafiek, sculpturen en keramiek.
O.C. Hooymeijer, bekend van zijn kunstwerken, installaties en boeken over niet bestaande vogels, heeft de titel van de expositie bedacht.

Blikvanger is het  jacquard geweven gobelin van 150 x 225 cm “New Delhi” uit de serie “Faith” van textielkunstenares Barbara Broekman.
Het werk is gebaseerd op krantenfoto’s die zowel tragische gebeurtenissen verslaan als een uitzinnige schoonheid hebben. Van veraf lijkt het doek op een impressionistische schilderij, terwijl van dichterbij de voorstellingen in pixels uiteen vallen. Een benadering die zich verwant toont aan de schilderkundige traditie van het pointillisme waarin met gelijkwaardige stippen voorstellingen werden opgebouwd.
De voorstelling gaat over de door dieren bevolkte vuilnisbelt in New Delhi. In het midden van de rotzooi staat een koe als symbool van een hogere orde, die kijkt naar de vogels om hem heen. Het levert een statisch en verstild beeld op.

Bijzonder zijn de keramische “getijdenboeken”  van Nicolas Dings.
Een Getijdenboek is een handschrift dat in de Middeleeuwen gebruikt werd voor privé-devotie. Omdat gebeden op vaste tijden in de dag werden uitgesproken, noemde men ze Getijdenboeken oftewel Urenboeken. Geďnspireerd door deze handgeschilderde en kleurrijke bladzijden maakt Nicolas Dings daar hedendaagse variaties op in keramiek. Op tafels, kisten en ander meubilair zien we opengeslagen boeken die op beide zijden met elkaar een beeldrijm vormen, gemengd met hedendaagse thema’s en historische voorstellingen vormen ze een eigentijds verhaal van schijn en wezen.

 

De schilderijen van Ans Markus zijn uit haar serie  "Hommages aan Couturiers".

De wereld van de mode spreekt velen tot de verbeelding. Mode is een sprookje, een droom en een rijke inspiratiebron waar Ans Markus intens gelukkig van wordt.

                                                                                                             

Nicolas Dings


  Anne Feddema               

             

 

  Barbara Broekman

 

 

 

 Ans Markus  Hommage aan Alexander Mc Queen en aan Dolce & Gabbana

                         

      Dolph Kessler

Jaap Deelder

 

 

    Hans Jouta

 

                                      Henk Krist

                                    

Johan Scherft

 

             

O.C. Hooymeijer                          Robin Shillcock

 

                  

Ton Bouchier                                       Pim Velthuizen

         
                                  Saskia Wagenvoort

 

 

 

  

 
     
     

© Galerie De Roos van Tudor    Disclaimer    Privacy policy