Galerie De Roos van Tudor
 

Gabrielle Kroese

 
Gabriëlle Kroese
 

Beelden spelen een grote rol in de schilderijen van Gabrielle Kroese. Doordat de keuze van beelden wordt bepaald door de informatiestroom uit de hedendaagse samenleving ontstaat er een getuigenis van de tijd waarin wij leven. Kroese wil dingen laten zien in haar werk. Mensen laten kijken. Alles wat ze doet is de beelden om haar heen opnieuw laten zien. Het beeldmateriaal verzamelt Kroese in een archief, de bronnenboeken. De bronnenboeken zou je kunnen zien als een visueel dagboek. Een beelddagboek.
Zonder van te voren verbanden aan te brengen, geen concepten, geen onderwerpen. Die ontstaan vanzelf. Zo viel haar de laatste tijd op dat ze veel plaatjes verzamelde van schietende mensen en dat dit thema door de jaren heen vaker terug kwam. Het zijn mooi, bijna aantrekkelijke beelden. Beelden die we dagelijks om ons heen zien in het nieuws, films en games. De schietende mens als reclameboodschap, als magneet. Kroese besloot deze beelden te schilderen. Hier is de serie ĎA Girl, a Guní uit ontstaan. Als je de schilderijen uit ĎA Girl, a Guní naast elkaar ziet vallen bepaalde gelijkenissen op. De houding van het lichaam, de fixatie van de blik naar een punt buiten de voorstelling, de concentratie. De personen die centraal op het doek staan.


 

 
 

 

 

 

 
     
 

 

Alledaagse dingen vinden plaats (50x80cm)

Er valt nog zoveel te beleven (24x40cm)

Everyone is an original(24x40cm)

 

 
     
 
Just a perfect day (90x90cm)

Succhero, Sugar, Suiker

The return of Alice (100x115cm)

 
     
 

Mia Alfa Romeo (24x44cm)

 

 
     
     

© Galerie De Roos van Tudor    Disclaimer    Privacy policy